Cum intampinam Craciunul in bucatarie?

Zilele au trecut nenumarate si pana sa ne dam seama, ne-am trezit cu sarbatorile batand la usa. Lumea moderna si in continua miscare in care traim, rareori ne permite sa ne amintim sau sa ne bucuram cu adevarat de ceea ce reprezinta aceasta asteptare si intampinare a nasterii Domnului, fara sa mai vorbim de post sau alte obiceiuri date uitarii de generatiile secolului 21.

Indiferent de am postit sau nu, zilele de dinaintea marii sarbatori trebuie sa fie unele speciale, pline de bucurie, emotie, impacare. In ceea ce-i priveste pe cei mai gospodari dintre noi, pe acestia ii gasim prin magazine alergand dupa ultimele condimente sau esente pentru prajituri. Este normal si de apreciat ca inca incercam sa ne tinem de traditii, macar acum in prag de sarbatoare.

Nu-i vom intelege si aprecia niciodata pe cei care, in ajun de Craciun, comanda rapid prin telefon toate bunatatile de pus pe masa a doua zi, intrucat bucuria de a participa la pregatirea sarmalelor sau cozonacului este inegalabila. Este momentul in care familia se reuneste si asteapta colindatorii in dimineata de ajun; momentul in care bucuria ne inunda sufletul si ne face sa ne simtim impliniti, fara sa avem un motiv in plus.

Si cum traditia ne aduce impreuna in prag de sarbatori, aceasta trebuie sa ramana respectata, mai mult sau mai putin. Chiar daca de pe masa nu vor lipsi prea-bine crescutii cozonaci sau ademenitoarele sarmale in foi de varza, putem incerca oricand sa dam o nota mai moderna mesei de Craciun, bucurandu-ne totodata si de bunatatile cu care am crescut. De exemplu, clasica friptura de porc, o putem transforma intr-o bogatie de arome care se strecoara pe furis din cuptor, acolo unde o bucatica de carne de porc se coace invelita in sos de usturoi si ieruri aromatice.

Sau poate v-ati plictisit de acelasi gust al muraturilor pe care le mancati de-a lungul anului si vreti sa incercati o delicioasa salata de sfecla rosie cu hrean, care merge de minune cu friptura de porc, oricum ati alege sa o pregatiti.

Iar daca la desert, vreti sa mai adaugati ceva pe langa cozonac, ei bine, un mousse de ciocolata ar merge de minune! Cu frisca sau fructe, este un desert pe care toata familia il va indragi de la prima lingurita.

Aveti asadar diverse variante de a aduce Craciunului un plus de gust si culoare. Nu uitati nici de elementele care dau mesei de sarbatoare farmecul ei specific: vinul rosu, lumanarile parfumate sau cosul cu turta dulce, ce intregesc un decor de poveste.

Postul – intre traditie si modernitate

Din cele mai vechi timpuri, postul este un prilej de purificare trupeasca si sufleteasca inteles si practicat in mod corect de generatiile stravechi.

Astazi postul si-a pierdut din insemnatatea spirituala si a devenit pentru omul modern un prilej de a adopta un regim alimentar mai usor sau chiar o modalitate de a scapa de kilogramele in plus. Ei bine ceea ce noi practicam nu este post: faptul ca in loc de lapte, carne sau oua alegem alternativele vegetale precum lapte de soia sau pate vegetal, acesta nu este decat un post alimentar. Insa, asa cum spuneam, pe langa purificarea sufleteasca, cea trupeasca se facea prin adoptarea unui regim alimentar extrem de simplist. Pe vremuri, oameni posteau cu o felie de paine, cartofi copti,  o cana cu ceai, o simpla fiertura de legume sau un pumn de nuci uscate.

Alimentatia moderna nu are nimic in comun cu ideea de post, iar despre purificare nici nu poate fi vorba: conservele, lactatele vegetale, mezelurile sau dulciurile din ce in ce mai diversificate sunt pline de substante nocive, conservanti, coloranti sau arome. Astfel, nu numai ca nu ne purificam, ba chiar supunem ficatul unui efort urias de a se lupta cu toxinele prezente in aceste alimente intens procesate.

Daca ne-am opri o clipa si am analiza cu atentie traditiile si obiceiurile alimentare stravechi, ne-am da seama ca avem si noi la indemana alimente sanatoase si hranitoare pentru zilele de post. Iata cateva grupe de alimente extrem de diversificate, bogate in elemente hranitoare (minerale, vitamine, proteine, antioxidanti) care ne vor ajuta sa eliminam multe dintre toxinele acumulate in organism:

  1. Leguminoasele (fasole, mazare, linte sau naut) sunt pline de vitamine (A, B) si minerale esentiale (calciu, potasiu, magneziu). Pe langa acestea, leguminoasele contin cele mai sanatoase fibre care ne vor ajuta sa avem o digestie sanatoasa.
  2. Semintele (in, dovleac, floarea soarelui, susan) sunt extrem de hranitoare, oferindu-ne antioxidanti si minerale (calciu, fier, magneziu, fosfor, zinc), acizi grasi esentiali si fibre de calitate. Le putem consuma ca atare sau inmuiate in lapte de susan sau de migdale.
  3. Fructele oleaginoase (nuci, migdale, alune) sunt o sursa bogata de grasimi sanatoase, vitamina E si fibre. Dintre acestea, nucile contin cea mai mare cantitate de antioxidanti pe care organismul nostru ii va folosi in lupta impotriva radicalilor liberi si a imbatranirii.
  4. Cruciferele (varza, conopida, broccoli, gulie, ridichi) sunt legume pline de vitamine (A, B, C, E) extrem de hranitoare pentru organismul nostru. Dintre acestea, varza este poate cel mai comun aliment din aceasta categorie. Este un aliment sarac in calorii, dar extrem de bogat in complexul de vitamine B, minerale (calciu, magneziu, fier) si fibre. In plus, vestita varza murata pastreaza si chiar multiplica aportul de nutrienti, fiind o sursa sanatoasa de saruri minerale si vitamina C.
  5. Painea integrala se asociaza cu orice fel de mancare, fie ea de post sau nu, iar fibrele esentiale din grau ne ajuta sa digeram corect orice aliment. Este foarte important sa alegem o paine de calitate, pentru a beneficia de vitaminele si mineralele din boabele de grau, insa cea mai sigura solutie este pregatirea painii de casa, din faina integrala de calitate. Vom evita astfel orice alte elemente ce nu-si au niciun rost in paine (agenti de afanare, zahar sau indulcitori, coloranti sau orice alte substante care fac painea pufoasa).

Sa nu uitam in final ca echilibrul interior este in stransa legatura cu starea noastra de sanatate, iar o alimentatie sanatoasa va avea beneficii multiple si ne va ajuta sa indeplinim cu succes acest obiectiv de a intelege si aplica semnificatia zilelor de post.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *