10 alimente pe care trebuie sa le consumi iarna

Se stie ca iarna, organismul nostru depune efort suplimentar pentru a rezista frigului, racelii si pentru a avea putere sa lupte cu capriciile vremii, uneori extreme. Chiar si pentru o simpla plimbare, ce parea lipsita de efort pe timp de vara, avem acum nevoie de o doza mult mai mare de energie, ce isi are originile intr-o alimentatie sanatoasa si echilibrata.

Sistemul imunitar trebuie sa fie intarit pentru a tine la distanta gripa sau raceala. Iar acum, mai mult ca niciodata, avem la indemana multiple surse naturale de nutrienti, dintre care trebuie sa acordam o atentie speciala alimentelor bogate in vitamina C si vitamina A, dar si minerale precum zinc, magneziu sau seleniu.

Iata cateva dintre cele mai cunoscute alimente, esentiale pentru consumul zilnic in sezonul rece:

  1. Usturoiul – condimentul de baza in bucatarie, ne ajuta sa prevenim virozele respiratorii, intarind sistemul imunitar prin efectul sau antibacterian.
  2. Marul – bogat in vitamina C si antioxidanti, marul este fructul pe care trebuie sa-l consumam zilnic, alaturi de alte fructe precum: avocado, rodie, banane, pere, grapefruit sau kiwi.
  3. Catina – este o infuzie de vitamina C provenita din sursa 100% naturala, mult mai utila organismului decat orice vaccin antigripal. Pregatita de toamna in amestec cu miere, devine un sirop dulce-acrisor din care trebuie sa gustam in fiecare dimineata cate 2-3 lingurite.
  4. Ridichile – dintre radacinoase, aceasta leguma are cel mai mare aport de vitamina C, dar si fibre sanatoase pentru digestie.
  5. Iaurtul – considerat banal de unii, este un aliment extrem de util organismului prin aportul de probiotice, proteine si calciu. Este usor de consumat zilnic cu miere, seminte sau cereale integrale, devenind astfel un mic dejun gustos si foarte sanatos.
  6. Muraturile – vedete autohtone ale sezonului rece, fructele si legumele murate au un gust special care le face extrem de apreciate in toate colturile tarii si nu numai. Varza, gogonelele sau castravetii, toate puse de toamna la murat fara adaos de conservanti artificiali, doar cu apa, sare si otet, sunt o sursa naturala si sanatoasa de vitamine atat de utile sistemului imunitar.
  7. Cartofii dulci – spre deosebire de cartofii clasici, cei dulci sunt o alternativa mai sanatoasa si mai hranitoare, datorita aportului de antioxidanti naturali.
  8. Oleaginoasele – nuci, alune sau migdale, sunt doar cateva dintre alimentele cele mai bogate in vitamine, minerale sau grasimi vegetale extrem de sanatoase pentru activitatea sistemului nervos. Sunt un rasfat pentru organismul nostru si prin cantitatea de fibre pe care o ofera, ajutand la buna functionare a sistemului digestiv.
  9. Pestele – pe langa vitamine si minerale, trebuie sa cautam si surse bune de proteine si grasimi sanatoase, iar pestele, mai gras sau mai slab este cea mai buna alegere. Pe timp de iarna, putem consuma chiar si un peste mai gras precum somonul proaspat, langa care este indicat sa asortam o salata de cruditati. Grasimile din carnea de peste Omega 3 si Omega 6, mentin sanatatea sistemului cardiovascular si nervos.

10. Untul – grasimile din lactate sunt de asemenea extrem de utile, oferind organismului energia necesara zilelor petrecute in frig. Este un aliment bogat in vitamine (A, E, D) dar si seleniu, un antioxidant puternic.

5 solutii de hidratare in sezonul rece, la indemana tuturor

Publicat on 4 ianuarie 2015 by culinary.ro in Articole

culinary.ro, Nicoleta Gavrila liked this post

Daca in timpul verii ajungem sa simtim nevoia consumului suplimentar de lichide datorita eliminarii mai rapide a apei din organism prin transpiratie, in anotimpul rece multi dintre noi nu mai consideram importanta hidratarea … poate pentru ca nu transpiram? Este o abordare gresita, pentru ca avem in continuare nevoie de lichide pentru a face fata frigului si virozelor de sezon.

Diferenta majora intre consumul de lichide pe timp de iarna, este ca acum nu mai consumam la fel de multa apa in stare naturala, ci ne bucuram de multe ceaiuri si supe calde.

  1. Supe calde de legume: daca pe timp de vara consumul de legume este inlesnit de varietatea acestora, iarna oferta este mai saraca, de aceea trebuie sa profitam de beneficiile pe care le au legumele noastre autohtone si sa le transformam ori de cate ori avem ocazia in supe sau amestec de sucuri proaspete. Chiar daca va atrage un simplu pui la gratar cu garnitura clasica de cartofi, adaugati zilnic la masa de pranz o supa calda de legume. Pe langa aportul de lichide calde care va vor incalzi organismul, legumele cat mai diverse va asigura fibre si minerale de cea mai buna calitate. Stim ca este greu ca anumite legume sa le introducem in salate (ciuperci, conopida, mazare, linte, naut, morcovi) de aceea supele sunt varianta ideala de a le consuma.
  2. Ceaiuri: daca in sezonul cald sucul si berea sunt la mare cautare, pe timpul rece plantele medicinale scaldate in ape fierbinti in care isi varsa toate proprietatile lor miraculoase, sunt arme de pret care ajuta organismul sa tina deoparte bacteriile si raceala. Iata cele mai importante ceaiuri care va sunt de mare ajutor pe timpul iernii, pentru a trata sau mai ales pentru a preveni afectiunile de sezon:

– ceaiul de soc: ajuta la eliminarea toxinelor din organism, fiind un aliat puternic al sistemului imunitar. Totodata reduce inflamatia aparatului respirator, prevenind instalarea starilor gripale

ceaiul de urzica: intareste imunitatea si sustine circulatia sangvina

ceaiul de macese: bogat in vitamina C, este cel mai bun remediu natural pentru un sistem imunitar slabit

ceaiul de musetel: are efect antiinflamator si dezinfectant, fiind extrem de util in cazul racelii deja instalate

ceaiul de echinaceea: are un puternic efect antifungic si antiviral, este foarte bogat in vitamina C si potasiu, fiind recomandat zilnic pe timp de iarna, intrucat poate sa ajute organismul sa ramana puternic in fata virozelor

  1. Fructe si legume: nu este nicio noutate pentru nimeni ca fructele si legumele sunt zilnic recomandate, insa pe timp de iarna oferta este mai restransa, astfel incat este bine sa stim ce sa alegem. Chiar daca mai nou gasim rosii, castraveti si capsuni din ianuarie pana in decembrie, ei bine acestea nu reprezinta nici pe departe cea mai buna alegere. Daca la capitolul legume este bine sa nu va lipseasca radacinoasele, dovlecelul, ciupercile, ardeii, ceapa, varza sau conopida, in ceea ce priveste fructele va puteti bucura oricand de mere sau pere din recolta de toamna, bine pastrate in loc racoros, avocado, grapefruit, kiwi sau banane.
  2. Sucuri proaspete de fructe si legume: nu va grabiti sa umpleti cosul de cumparaturi cu sticle de suc. Chiar si cele ce se declara naturale pe cutie, vin la pachet cu adaos de zahar, conservanti si coloranti, pentru a le pastra luni de zile pe raftul magazinelor. Nimic nu este mai sanatos decat un suc proaspat pregatit acasa din orice fruct sau leguma (mere, portocale, grapefruit, lamai, morcovi, sfecla, telina). In orice anotimp ne-am afla, un pahar de suc natural este o infuzie de vitamine si antioxidanti, pe care este foarte dificil sa le luam in cantitati suficiente din 1-2 fructe sau legume consumate in fiecare zi.
  3. Aportul de potasiu: pe langa beneficiile pe care le are asupra sanatatii inimii, regland tensiunea arteriala, potasiul sustine hidratarea optima a organismului, asigurand cantitatea de apa necesara fiecarei celule pentru a functiona normal. Este foarte usor de asimilat din ingrediente de baza pe care le putem consuma zilnic:
  • cartofi dulci (535 mg / 100 g)
  • iaurt (255 mg / 100 g)
  • avocado (485 mg / 100 g)
  • ciuperci (396 mg / 100 g)
  • banane (358 mg / 100 g)
  • oleaginoase (1000 mg / 100 g)
  • legume verzi: spanac, varza, leurda (558 mg / 100 g)
  • fasole (561 mg / 100 g)

Doza zilnica recomandata (DZA) de potasiu pentru un organism sanatos este de 4700 mg pe zi.

Si cum toate se supun echilibrului, asigurati-va ca veti beneficia de nutrienti din toate alimentele si nu faceti excese. Pe timp de iarna, trebuie sa-i asiguram organismului mai mult decat hrana: alimente bogate din punct de vedere nutritional si combinate benefic pentru a ne asigura cantitati optime de vitamine si minerale.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *