Respectati cele 4 principii de baza ale unei alimentatii sanatoase

  1. Calitatea. In zilele noastre incepem sa apreciem din ce in ce mai mult calitatea alimentelor si mai putin cantitatea. Cei mai multi dintre noi am inteles ca nu rosiile cele mai lucioase din magazin sunt cele mai bune, ci acelea care au cateva pete sau crapaturi, cultivate de obicei de oamenii care nu investesc in ingrasaminte chimice pentru a recolta legume aratoase.

Un exemplu la fel de bun este si cu painea: o paine bazata in mare proportie pe faina integrala si seminte, valoreaza de obicei cat 4 sau 5 paini albe, proaspete si pufoase care te ademenesc usor sa intri in magazinul de paine dupa miros, gandind ca o paine calda nu face rau nimanui. Ei bine, face! Asta daca ne gandim ca din punct de vedere nutritional, painea alba este pe buna dreptate un aliment „gol” – nu ne aduce decat amidon in exces, transformat apoi in depozite de grasimi de catre organism.

Exemplele pot continua pana la alte fructe, legume, carne sau produse lactate, alimente intens procesate si atinse din ce in ce mai mult de substante chimice, menite sa le pastreze gustul, textura sau chiar sa le prelungeasca termenul de garantie. Alegeti cu grija astfel de produse, iar daca pretul este un factor decisiv, cumparati mai degraba o cantitate mica dintr-un produs ce pare de calitate, cel putin dupa lista ingredientelor de pe eticheta.

  1. Cantitatea. Daca ne-am asigurat ca am pus in cos doar alimente sigure, de buna calitate, la fel de importanta este si cantitatea in care le consumam. Excludem de pe lista fructele si legumele, carora trebuie sa le facem loc zilnic pe masa noastra, si ne oprim asupra alimentului controversat la care toata lumea face referire, atunci cand vine vorba de alimentatie sanatoasa: carnea.

Adevarul este unul dureros: Potrivit INS (Institututul National de Statistica) romanii consuma într-un an: 18,5 kilograme de carne de pui; 11,8 kilograme de carne de porc si doar 3,2 kilograme de carne de vita.

Din pacate carnea de pui disponibila in magazine este de cea mai slaba calitate, fiind totodata alegerea zilnica a multora dintre noi: este ieftina, se prepara rapid si in diverse feluri, spre deosebire de carnea de vita, a carei preparare necesita un timp indelungat, iar pretul este unul pe masura.

Si cum problema nu tine de noi (cu exceptia gasirii unei surse de carne sanatoasa de tara) putem rezolva problema regland cantitatea de carne consumata. Un consum saptamanal de maxim 3-4 mese de carne este recomandat, incercand pe cat posibil sa alegem o carne de calitate superioara: peste, vita, curcan sau pasare crescuta in conditii naturale.

  1. Echilibrul. Dincolo de calitatea alimentelor, este foarte important sa avem o alimentatie echilibrata, din care nu trebuie sa lipseasca lactate, peste, seminte si cereale. In timp ce pestele sau lactatele sunt surse sanatoase de grasimi si proteine, semintele si cerealele sunt alimentele cu cel mai mare aport de fibre, elementele care stau la baza digestiei sanatoase.

Echilibrul, atat de necesar in toate, impune o alimentatie diversificata, dar moderata, pentru a-i asigura organismului nostru doza zilnica necesara de nutrienti. Iata de ce este important sa avem zilnic un meniu echilibrat:

  • Carnea, pestele sau leguminoasele (fasole, linte, naut, mazare) – ne asigura doza zilnica necesara de proteine
  • Lactatele (iaurt, branza sau chefir) ne asigura doza zilnica de calciu, proteine si minerale. Chefirul, este cel mai recomandat produs din categoria lactatelor, fiind o sursa sanatoasa de bacterii benefice sistemului digestiv (probiotice).
  • Fructele si legumele sunt cele care imbogatesc organismul cu vitamine, minerale si antioxidanti, sprijinind regenerarea tesuturilor.
  • Cerealele integrale si semintele sunt cele mai sanatoase surse de fibre. Semintele sunt bogate in grasimi esentiale, extrem de utile pentru buna functionare a sistemului nervos.
  1. Asocierea alimentelor. De cate ori nu vi s-a spus sa aveti grija cum combinati alimentele? Ar trebui sa fie un semn de ingrijorare in special pentru cei ce se stiu pofticiosi si nu se pot abtine de la o bucatica de ciocolata dupa fiecare masa principala. Pe langa asocierile clasice de care ne ferim cu totii, sunt altele despre care nu stim ca ar fi daunatoare organismului nostru:
  • Nu combinati intre ele proteinele animale (carne, oua sau branzeturi). Pentru a fi complet digerate, fiecare dintre acestea necesita enzime total diferite.
  • Nu combinati proteine animale cu produse bogate in amidon (paine, paste sau cartofi).
  • Nu combinati fructele sau dulciurile cu alte alimente.
  • Nu combinati grasimile cu proteine, intrucat acestea vor deveni dificil de digerat, transformandu-se de cele mai multe ori in depozite de grasimi.
  • Nu combinati laptele cu alte alimente. Ca si fructele, laptele se consuma simplu, de preferat pe stomacul gol.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *