Îndulcitorii artificiali și pericolele acestora!

Dacă ești la dietă și ai poftă de un suc carbogazos dar ai auzit undeva că îndulcitorii artificiali sunt răi pentru sănătate, atunci citește articolul până la capăt!

Hai să vedem în primul rând ce sunt îndulcitorii artificiali și de ce toată lumea îi blamează.

Îndulcitorii artificiali sunt aditivi alimentari obținuți în laborator și folosiți în industria alimentară pentru a îndulci gustul unui aliment.

Aceștia pot fi:

  • calorigeni = cei care furnizează mai multe calorii decât zahărul
  • ne-calorigeni = cei cu o valoare calorică neglijabilă

Ne vom axa pe cei ne-calorigeni pentru că aceștia sunt cei mai blamați. Se găsesc în alimentele tip 0 zahăr.

Aceștia sunt:

  • aspartam
  • acesulfam de potasiu (acesulfam K / ace-k)
  • zaharina
  • sucraloza
  • neotame
  • ciclimat
  • alitam

Avantajul îndulcitorilor artificiali:

Întrucât au o cantitate neglijabilă de calorii, pot fi folosiți în sucuri carbogazoase fără a-ți afecta aportul caloric. Adică bei sucuri fără să te îngrași.

Efectele asupra sănătății:

Aspratam

Aspartamul a fost pentru prima dată aprobat în 1974, după ce și-a dovedit siguranța pentru consumul uman.

Atunci de ce toată multă lume este paranoică cu privire la aspartam?

Din cauza câtorva studii făcute pe rozătoare, care au arătat o creștere a riscului de cancer.

Cu toate astea, pentru a reprezenta un pericol pentru oameni, sunt necesare doze mult mai mari decât ce ar putea consuma un om într-o zi. Doza zilnică acceptată este de 50mg / kg. Adică aproxiamtiv 19 de cutii de suc dietetic.

Acesulfam de Potasiu

Este de 200 de ori mai dulce decât zahărul. Acesta se descompune într-o substanță numită acetoacetamidă, care este toxică dar în doze foarte mari! Doza acestora găsite în câteva linguri de acesulfam de potasiu este mult inferioară nivelului periculos.

Sucraloza

Deși este făcută din zahăr, organismul nu o recunoaște ca zahăr, deci nu o metabolizează, ca atare nu oferă calorii.

Doza zilnică recomandată este de 5mg / kg, dar aportul zilnic estimat al unei persoane normale este de 1.6mg / kg pe zi. La fel ca la aspartam, atâta timp cât nu se consumă în exces, nu are niciun efect negativ asupra sănătății.

Zaharina

Dintre toți îndulcitorii de până acum, zaharina are o reputație pătată. Asta pentru că s-a încercat interzicerea ei în 1977, în urma unor studii pe animale care au arătat o legătură între aceasta și creșterea riscului de cancer la rozătoare.

Mai recent, unele studii au arătat că aceasta poate afecta metabolizarea glucozei la rozătoare.

Oricum, povestea pe scurt, este că aceasta este dăunătoare în cantități foarte mari și oricum nu prea este prezentă în băuturile de tip sucuri dietetice.

În schimb este prezentă în sucurile din dozatoare, dar pentru a ajunge la o cantitate toxică, ar trebui să bei 50 de porții.

Efectele asupra insulinei

Multă lume afirmă faptul că îndulcitorii artificiali cresc nivelul insulinei, chiar dacă nu sunt metabolizați. Acest lucru este FALS când vine vorba de aspartam! (studiu, studiu, studiu, studiu)

Singurul studiu care a asociat îndulcitorii artificiali de creșterea nivelului de insulină a fost făcut pe celulele pancreatice de șoarece! Este o diferență în a face pe șobolani întregi și a le administra pe cale orală și a face doar pe celule.

Dar când vine vorba de zaharoză și sucraloză S-AR PUTEA să provoace o mică creștere a insulinei.

Efectele asupra apetitului

Mulți „experți” în sănătate îți vor spune că îndulcitorii artificiali îți vor crește apetitul.

S-ar putea, DAR, doar în cazul sucralozei. Aspartamul nu are acest efect.

Consumă o doză optimă de proteine și fibre și nu vei avea probleme cu apetitul.

Efectele asupra sănătății pe termen lung

Atâta timp cât nu se depășesc dozele zilnice acceptate, nu există nicio evidență că îndulcitorii artificiali ți-ar afecta sănătatea.

Există studii care au observat că persoanele nesănătoase consumă sucuri dietetice.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *