Suplimentele alimentare – Beneficii Reale dar si Efecte Nedorite

Traim fara indoiala in secolul vitezei: lipsa meselor regulate, alimentatie dezechilibrata si incompleta din punct de vedere nutritional, fumatul, stresul sau poluarea excesiva sunt doar cativa dintre factorii care ne distrug zilnic sanatatea si echilibrul emotional, facand in organismul nostru o tinta sigura si usor de atins pentru diferitele afectiuni. Daca sunt in prag de instalare si dau numai senzatii usoare de disconfort, cei mai multi dintre noi isi pun toata speranta intr-un supliment alimentar, despre care am auzit, am citit sau ni l-a recomandat cineva, vanzand promisiuni miraculoase prin eticheta sau un spot convingator.

Medicina naturista este fara indoiala o alternativa, ce castiga din ce in cel mai mult teren in secolul in care traim.

Si totusi unde gresim? Exista pe piata produse naturale ce au la baza ingrediente 100% naturale, dozate corespunzator, astfel incat sa raspunda cu un efect pe masura afectiunilor, insa pentru ca aceste suplimente sa ofere organismului nostru calea sigura si facila catre o sanatate de fier, acestea trebuie sa fie administrate corect. Nu toti avem aceleasi nevoi nutritionale, iar organismul nostru reactioneaza diferit in cazul acelorasi afectiuni, de aceea sfatul unui specialist se impune ori de cate ori intentionam administrarea unui supliment alimentar, atat pentru preventie cat mai ales pentru tratament.

Beneficii reale sau pericol pentru sanatate?

Medicina naturista bine dezvoltata a pus la punct solutii alternative de tratament care chiar dau rezultate, insa numai in urma unui program complet de tratament, ce dureaza de cele mai multe ori intre 6 luni si 1 an. Cei mai multi dintre noi insa, isi auto-administreaza cel mai bine promovat complex de multivitamine pe principiul „n-ar cum sa-mi faca rau”. Ei bine, este posibil sa nu va faca neaparat rau, insa in cele mai multe cazuri nu va face nici bine.

Un supliment alimentar care are in compozitie si adaos de substante chimice sau ingrediente sintetice, poate afecta pe termen lung sanatatea ficatului, chiar daca pe moment va poate da senzatia unui organism revigorat, sanatos si plin de energie.

Efecte negative ale vitaminelor si mineralelor din suplimente

Dincolo de un efect concret asupra sanatatii, lipsa unei cheme corecte de tratament, poate crea interactiuni nedorite sau chiar periculoase cu alte tratamente sau chiar alimente, avand totodata si efecte nedorite asupra organismului. Iata doar cateva exemple, referitoare la cele mai des utilizate vitamine sau minerale:

  • Vitamina C de exemplu are un efect pozitiv atunci cand este administrata inpreuna cu suplimente pe baza de fier, insa in cantitati mari, poate creea dereglari ale sistemului digestiv sau senzatie puternica de greata.
  • Vitamina D, este cea care ajuta la fixarea calciului in organism, sprijinind un sistem osos puternic, insa trebuie evitata in cazului tratamentului cu antiacide.
  • Calciul desi este zilnic recomandat pentru buna functionarea a activitatii organismului, calciul trebuie luat in cantitati moderate din alimente, foarte rar fiind necesara administrarea suplimentara. Un exces de calciu hipercalcemia poate avea ca si efecte nedorite: constipatie, afectiuni cardiovasculare prin ingrosarea arterelor sau lipsa poftei de mancare.
  • Fier deseori recomandat in cazul unei forme usoare de anemie, excesul de fier poate avea efecte periculoase, daca nu ne este bine dozat de catre specialist: poate produce radicali liberi in exces, responsabili de lezarea celulara, ceea ce ar putea duce la instalarea afectiunilor tumorale. De asemenea, fierul acumulat in exces creste riscului bolilor cardiovasculare.
  • Seleniul este un antioxidant util pentru sanatate, prevenind lezarea celulara, insa in cantitati prea mari acesta poate crea usoare leziuni ale sistemului nervos. Un exces de seleniu va constribui de asemenea la caderea parului si exfolierea unghiilor.
  • Magneziul poate cel mai apreciat dintre minerale, nu este recomanat in cazuri persoane ce sufera de afectiuni renale sau biliare.
  • Zincul sustine activitatea sistemului imunitar prin reglarea  limfocite, ceea ce duce la vindecarea mai rapida a ranilor, insa un exces de zinc in organism creste riscului afectiunilor legate de prostata.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *