Este zaharul un drog?

Aceasta intrebare a fost indelung dezbatuta. Zaharul actioneaza asupra receptorilor de

dopamina din creier stimuland acelasi mecanism de recompense ca si alcoolul, nicotina si alte droguri.

Spre deosebire de celelalte substante care dau dependenta, lucrurile se complica atunci cand vine vorba de zahar. Majoritatea produselor din industria alimentara contin zahar adaugat sau zahar „ascuns”. Conform Institutului National de Dieta si Nutritie din UK, copii mananca dimineata jumatate din cantitatea de zahar consumata zilnic. Cei mai multi parinti, nu constientizeaza cat zahar este adaugat in cereale, iaurturi cu fructe sau alte astfel de produse.

Confuzia  legat de „adaugat” si „natural” nu ajuta. Ficatului nostru nu ii pasa daca zaharul este organic sau nu.

Si totusi pentru a functiona optim creierul nostru are nevoie de zahar.

Organizatia mondiala a sanatatii a stabilit o limita superioara a consumului recomandat de zahar de 25 grame pe zi. Natural sau procesat. Aceasta inseamna 6 lingurite de zahar.

De cele mai multe ori, aceasta cantitate o regasim intr-o bautura racoritoare.

E important sa invatam sa identificam tot zaharul pe care il consumam zilnic si in special pe cel adaugat din produsele procesate, astfel incat sa le evitam.

Si bineinteles sa incercam sa ne luam zaharul mai mult din fructe si legume, care datorita cantitatii mari de fibre continute, atenueaza absorbtia rapida a zaharului in sange.

Ce se întâmplă în corpul tău când consumi ENERGIZANTE?

O să mori de la băuturile energizante?

Băuturile energizante sunt noul iad al sănătății. Dintre cineva care consumă alcool în exces și cineva care consumă un RedBull (spre exemplu) o dată la 2-3-4-5 zile, clar ăla cu RedBull o să moară mai repede.

Toată lumea îți spune că o să mori dacă mai consumi așa ceva, dar nimeni nu stă să analizeze ingredientele.

Cele mai comune ingrediente folosite în energizante:

1. Cafeina

Poți citi mai multe despre cafeină aici!

Long story short: cafeina îmbunătățește performanțele sportive și mentale, reduce oboseala și chiar poate preveni anumite boli.

Singura problemă este dacă ai afecțiuni ale inimii, atunci ar fi recomandat să fii atent/ă cu consumul de cafeină.

Dar pentru o persoană sănătoasă, între 3 și 6 mg de cafeină / kg corp este o rază ok, iar majoritatea energizantelor conțin în jur de 30 – 32 mg / 100 ml.

2. Zahăr

Ăsta este noul drog al omenirii.

Zahărul este un carbohidrat simplu, atât, nimic mai mult.

Argumentul „experților” este că zahărul, fiind un carbohidrat simplu, crește nivelul insulinei foarte mult, iar asta este nesănătos. Dar ce omit ei este că nivelul de activitate fizică și compoziția corporală influențează metabolizarea zahărului. Sau cu alte cuvinte: dacă ești activ și nu ai mai mult de 15% grăsime corporală, corpul tău secretă mai puțină insulină pentru a metaboliza zahărul în glucoză decât dacă ai fi sedentar și obez.

Și zahărul nu dă dependență! Ai văzut pe cineva care dă la lume în cap pentru a-și cumpăra o gogoașă?

Faza cu dependența de zahăr este doar o scuză pentru oamenii indisciplinați.

Argumentul lor este că atunci când consumi zahăr corpul secretă dopamină, iar asta duce la dependență.

Dar ghici ce. ORICE ÎȚI FACE PLĂCERE CAUZEAZĂ SECREȚIA DE DOPAMINĂ(muzica, sexul, condusul, etc…)

3. Taurină

Nu, nu este pipi de taur așa cum spun mulți.

Taurina este un aminoacid, care se găsește în cantități mari în carne.

A fost observat o creștere a fluxului sagvin în persoanele cu diabet tip 1, dar când vine vorba de performanțele sportive, nu are niciun efect.

Acesta este folosit cel mai des pentru tratarea crampelor musculare.

4. Vitamine B

Vitaminele B sunt importante pentru sănătate, dar, aceste vitamine sunt prezente în majoritatea alimentelor, ca atare este foarte greu să fii deficitar într-una din aceste vitamine.

Nu vei simți nimic în termeni de energie pe termen scurt de la ele, dar sunt ieftine de adăugat (d-asta și un energizant la 50 de bani are vitamine B) și dă bine pe etichetă.

5. Aditivi și îndulcitori alimentari

Poți vedea mai multe detalii despre îndulcitori aici!

Long story short: nu îți vor pune în pericol sănătatea dacă sunt consumate în moderație!

Aditivii și îndulcitorii pot fi periculoși DOAR DACĂ SUNT CONSUMAȚI ÎN EXCES. Ca un mic exemplu, aspartamul este periculos dacă consumi peste 20 de cutii de suc dietetic!

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *