Cafeaua și beneficiile sale pentru sănătate

Cafeaua are un gust bun și te ajuta sa te trezești dimineața, dar este buna pentru sanatate?

Un număr tot mai mare de studii arată ca bautorii de cafea, comparativ cu cei care nu consuma deloc aceasta băutura sunt:

  • Mai puțin predispuși la diabet de tip 2, boala Parkinson si dementa
  • Mai puțin predispuși la probleme cu inima, anumite tipuri de cancer și accidente vasculare cerebrale

Exista, cu siguranta, mai puține vești bune decat rele, în ceea ce privește cafeaua și sanatatea. Dar nu s-a dovedit ca aceasta băutura consumată dimineața poate preveni aceste afectiuni medicale.

cafea proaspataCercetătorii nu cer oamenilor sa bea sau sa renunte la cafea de dragul științei. În schimb, îi întreabă despre obiceiurile lor în ceea ce privește consumul de cafea. Aceste studii nu pot arăta cauza și efectul.

Este posibil ca bautorii de cafea sa aibă anumite avantaje, cum ar fi o dieta mai buna, o activitate fizica mai crescută sau gene protectoare.

Nu exista insa dovezi solide. Dar exista semne ale unor potențiale beneficii pentru sanatate, și, de asemenea, cateva precautii.

Potentiale beneficii ale cafelei

Diabetul de tip 2

În urma a 15 studii publicate, cercetătorii au reușit să găsească o legatura intre cafea și diabetul de tip 2. Cele mai multe studii au arătat un beneficiu al cafelei în prevenirea diabetului.

Acum exista, de asemenea, dovezi ca o cafea decofeinizata poate avea același efect ca și cafeaua obișnuită.

În 2005 au fost analizate 9 studii privind cafeaua și diabetul de tip 2. La aceste studii au participat peste 193 000 de persoane, cei care au spus că au consumat mai mult de 6-7 cesti de cafea pe zi aveau cu 35% mai puține șanse sa suferă de diabet de tip 2 decât cei care beau mai puțin de 2 cesti pe zi.

În schimb persoanele care au consumat între 4 și 6 cesti de cafea pe zi, au avut un risc cu 28% mai mic de a suferi de diabet de tip 2.

cesti

Recent, cercetătorii au analizat 18 studii efectuate pe aproape 458 000 de persoane. Au descoperit o scadere de 7% a șanselor de a face diabet de tip 2 pentru fiecare ceașcă suplimentară de cafea bauta zilnic.

Au existat scaderi similare și pentru bautorii de cafea decofeinizata sau ceai. Dar, cercetătorii au avertizat ca datele din unele studii mai mici pe care le-au analizat pot fi mai puțin fiabile.

Așadar, este posibil sa fie supraestimata puterea legăturii dintre consumul ridicat de cafea si diabet.

Cum ar putea cafeaua sa tina diabetul la distanță?

Cafeaua contine antioxidanti care ajuta la prevenirea deteriorării tesuturilor, cauzate de moleculele numite radicali liberi. Cafeaua, după cum știm cu toții, are un efect antioxidant foarte puternic.

Cafeaua contine, de asemenea, minerale precum magneziu si crom, care ajuta corpul sa foloseasca hormonul numit insulina, care controlează nivelul zahărului din sânge.

În diabetul de tip 2, corpul își pierde abilitatea de a folosi insulina și de a regla glicemia.

Pe baza studiilor efectuate pe cafeaua decofeinizata, putem spune că beneficiile nu se datoreaza cofeinei.

Doar pentru ca aceasta bautura pe care o consumăm zilnic contine substante bune, nu înseamna neaparat că este buna pentru noi. Nu s-a demonstrat ca consumul de cafea duce la o creștere a antioxidantilor din organism.

servire ceasca

Știm ca exista o cantitate mare de antioxidanti in cafea, mai ales cand este proaspăt preparată, dar nu știm dacă acești antioxidanți apar în sange și în organism atunci cand persoana o bea. Astfel de studii nu au fost făcute.

Cafeaua obișnuită, desigur, contine și cofeina. Cofeina poate crește tensiunea arteriala, precum și nivelul de adrenalina.

Boli de inima si accident vascular cerebral

Cafeaua poate contracara mai mulți factori de risc pentru infarct și accident vascular cerebral. În primul rand, exista potențialul efect asupra riscului de diabet de tip 2. Diabetul de tip 2 poate face ca bolile de inima și accidentele cerebrale să apară mai des.

În plus, cafeaua a fost legată de riscuri mai mici de tulburări ale ritmului cardiac (un alt factor de risc pentru infarctul miocardic și accidentul vascular cerebral) la bărbați și femei. În plus, cafeaua a fost legată și de un risc mai mic de accidente vasculare cerebrale la femei.

Într-un studiu pe aproximativ 130 000 de persoane, cei care au sustinut ca beau 1-3 cesti de cafea pe zi au avut cu 20% mai puține șanse de a ajunge la spital din cauza tulburarilor de ritm cardiac, decat persoanele care nu beau cafea, indiferent de alți factori de risc.

femeie consumand cafeaÎn 2009, un studiu efectuat pe 83 700 de asistenți medicali a arătat un risc cu 20% mai mic de accident vascular cerebral la persoanele care au raportat ca au băut două sau mai multe căni de cafea zilnic, comparativ cu femeile care au băut mai puțină cafea, sau chiar deloc.

Boala Parkinson si boala Alzheimer

Pentru boala Parkinson, datele au fost întotdeauna foarte consistente.  Un consum mai mare de cafea este asociat cu un risc scăzut de Parkinson. Acest lucru se pare ca se datoreaza cofeinei, deși nu este clar modul în care funcționează.

Cafeaua a fost, de asemenea, legata de un risc mai mic de demență, inclusiv de boala Alzheimer. Un studiu realizat în 2009 a arătat că cei care au sustinut ca beau 3-5 cesti de cafea zilnic au avut cu 65% mai puține șanse de a dezvolta demență și boala Alzheimer, în comparație cu persoanele care nu consuma sau consuma ocazional cafea.

Cancer

Dovezile unui efect protector împotriva cancerului sunt mai slabe decât cele pentru diabetul de tip 2. Însă, pentru cancerul de ficat, detaliile sunt mai consistente.

Toate studiile au arătat ca consumul ridicat de cafea este asociat cu un risc scăzut de ciroza hepatica si cancer hepatic, spune un cercetator. Aceasta este o “constatare foarte interesantă” spune el, dar, din nou, nu este clar cum ar putea functiona.

cafea ceascaAceasta cercetare arată o posibila asociere, dar, la fel ca majoritatea studiilor privind cafeaua și sanatatea, nu arată cauza și efectul.

Sarcina

Consumul moderat de cofeina – mai puțin de 200 mg pe zi, sau aproximativ 350 ml de cafea, nu pare sa aibă efecte majore asupra provocarii avortului spontan sau nașterii premature.

Efectele dozelor mai mari de cofeina sunt, încă, necunoscute, iar alte cercetări arată ca femeile însărcinate care beau zilnic multe căni de cafea pot prezenta un risc mai mare de avort spontan decat cele care nu beau cafea sau beau cu moderatie.

Din nou trebuie sa precizam ca nu este clar dacă într-adevăr, cafeaua a fost responsabilă pentru asta.

Calorii, arsuri la stomac

Dacă nu adaugi alte produse în cafea (zahăr, frisca, lapte etc) nu trebuie să-ți faci griji în ceea ce privește caloriile. O ceașcă de 170 ml de cafea neagră conține doar 7 calorii. O linguriță de zahăr va adăuga aproximativ 23 de calorii.

cafea cu zaharDacă vei bea multă cafea, vei putea merge mai des la baie. Cofeina are efect diuretic – adică te face sa urinezi mai mult decat ai face-o dacă nu ai bea cafea. Cafeaua decofeinizata are aproape același efect ca apa in producția de urina.

Cafeaua obisnuita cat si cea decofeinizata contin acizi care pot agrava arsurile la stomac.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *