Dieta cu colagen – beneficii pentru sănătate

Colagenul este un termen general pentru proteinelele structurale din piele si tesutul conjunctiv.

O dieta cu colagen este un plan alimentar ce implica consumul de alimente bogate în colagen, despre care unele rapoarte susțin că imbunatatesc aspectul pielii.

Experții afirma ca sunt necesare mai multe cercetări, care sa sustina aceste afirmatii.

dieta cu colagenOdată cu înaintarea în varsta, nivelul de colagen scade și duce la apariția problemelor cu pielea și părul.

O dieta cu colagen este relativ sigură dacă este monitorizata cu atentie. Suplimentele de colagen sunt relativ sigure, atata timp cat doza maximă este de 20 de grame pe zi.

Ce este colagenul? Ce este dieta cu colagen?

Colagenul este termenul general pentru principalele proteine structurale găsite în pielea și țesuturile conjunctive ale oamenilor si animalelor, si reprezinta aproximativ 30% din proteinele din corpul uman. De asemenea, si plantele contin colagen.

Colagenul este alcatuit din 19 aminoacizi (de exemplu: glicina, prolina, hidroxiprolina, lizina si arginina). Exista cel puțin 29 de tipuri de colagen. Oamenii au, in principal, tipurile I-III.

Tipul I se gaseste in piele, tendoane, organe si oase.  Tipul II este în cartilaj, iar tipul III este în fibre reticulare (fibre subțiri ramificate în tesutul conjunctiv).

Dieta cu colagen este un plan alimentar ce evita consumul ridicat de zahăr și carbohidrati rafinati si se bazează pe alimentele bogate în colagen, despre care unele surse susțin ca metin tineretea, energia și frumusețea.

piele frumoasa dieta colagenAlte versiuni ale dietei pot include consumul de suplimente de colagen și injectii cu colagen.

Care sunt sursele alimentare de colagen?

Dieta joacă un rol foarte important în aspectul și tineretea pielii. Si tutul se reduce la colagen. Alimentele precum supa de oase contin o forma bioactiva de colagen pe care corpul o poate folosi imediat. De asemenea, fructele și legumele ajuta la menținerea sanatatii pielii.

Consumul de alimente bogate în colagen sau alimente care stimulează producția de colagen poate ajuta, de asemenea, la crearea elementelor de bază (aminoacizi) de care ai nevoie pentru sanatatea pielii.

Sa vedem acum care sunt alimentele ce ajuta corpul sa produca colagen

Supa de oase

supa oaseCercetarile recente arata ca supa de oase ar putea sa nu fie o sursa sigura de colagen însă din generatie în generatie s-a transmis ca prin fierberea oaselor în apa se poate extrage colagenul. Dacă prepari supa de oase acasă, adaugă-i și cateva condimente pentru aroma.

Deoarece supa de oase este formată din oase și țesut conjunctiv, aceasta contine calciu, magneziu, fosfor, colagen, glucozamina, condroitina, aminoacizi si multi alti nutrienti. Cu toate acestea, fiecare supa de oase diferă în funcție de calitatea oaselor și a celorlalte ingrediente folosite.

Pui

Exista un motiv pentru care multe suplimente de colagen sunt derivate din pui. Carnea alba, preferata de toata lumea, contine multe substanțe benefice (dacă ai tăiat vreodată un pui întreg, probabil ai observat cat de mult țesut conjunctiv contine).

Aceasta cantitate mare de țesut conjunctiv face din pui o sursa bogată de colagen.

Mai multe studii au folosit gatul de pui și cartilajul ca sursa de colagen pentru tratamentul artritei.

Peste si crustacee

pesteLa fel ca alte animale, pești și crustaceele au oase și ligamente făcute din colagen. Unii oameni au sustinut ca colagenul marin se absoarbe cel mai ușor.

Daca mananci ton la pranz sau somon la cina, cu siguranța vei crește aportul de colagen, însă “carnea” peștelui conține mai puțin colagen decat alte parti din peste mai puțin consumate.

De obicei nu consumăm părțile peștelui cu cel mai mare conținut de colagen, cum ar fi capul, solzii sau globii oculari.

Albus de ou

Chiar dacă ouăle nu conțin țesuturi conjunctive la fel ca cele mai multe produse de origine animala, albusurile au o cantitate mare de prolina, unul dintre aminoacizii necesari pentru producția de colagen.

Citrice

citrice dieta cu colagenVitamina C joacă un rol major în producția de pro-colagen, precursorul colagenului. Prin urmare, aportul suficient de vitamina C este foarte important.

După cum probabil știi deja, fructele citrice, precum portocalele, grapefruiturile, lamaie si lamaile verzi sunt pline de nutrienti.

Fructe de padure

Fructele de pădure sunt o sursa excelentă de nutrienti. De fapt, capsunile oferă mai multă vitamina C decat portocalele. Zmeura, afinele și murele oferă, de asemenea, o doză mare.

Mai mult, fructele de pădure sunt bogate în antioxidanți, care protejează pielea împotriva deteriorării.

Fructe tropicale

mangoPentru a completa lista fructelor bogate în vitamina C, vom adauga fructele tropicale precum mango, kiwi, ananas și guava. Guava oferă, de asemenea, o cantitate mica de zinc, un alt co-factor pentru producerea de colagen.

Usturoi

Usturoiul este bun nu doar pentru a da aroma mancarurilor. Poate, de asemenea, sa crească producția de colagen. Usturoiul are un conținut ridicat de sulf, care ajuta la sintetizarea și prevenirea distrugerii colagenului.

Este important sa notam ca si cantitatea de usturoi consumată conteaza. S-ar putea sa fii nevoit sa mananci mult usturoi pentru a profita beneficiile sale. Dar avand numeroase beneficii asupra sanatatii, usturoiul trebuie consumat ca parte a dietei alimentare.

Legume cu frunze verzi

legume frunze verziȘtim cu toții ca legumele cu frunze verzi joacă un rol cheie într-o dieta sanatoasa. Spanacul, varza kale, și alte tipuri de salate își iau culoarea din clorofila, cunoscută pentru proprietățile sale antioxidante.

Unele studii au arătat ca consumul de clorofila crește precursorul colagenului din piele.

Fasole

Fasolele sunt alimente bogate în proteine, care adesea conțin aminoacizi necesari sintezei colagenului. În plus, multe dintre ele sunt bogate în cupru, alt nutrient necesar pentru producția de colagen.

Caju

Data viitoare cand vrei sa mananci o mână de nuci, optează pentru caju. Aceste nuci conțin zinc și cupru ce stimulează capacitatea organismului de a crea colagen.

Rosii

rosii proaspete dieta cu colagenO alta sursa ascunsă de vitamina C, rosia, poate oferi pana la 30% din doza necesara de colagen. De asemenea, rosiile se lauda cu un continut mari de licopen, un puternic antioxidant pentru sustinerea sanatatii pielii.

Ardei gras

Daca iti faci o salată sau un sandvis cu roșii, adaugă și cativa ardei grași. Aceste legume bogate in vitamina C contin capsaicina, un compus antiinflamator, care poate combate semnele imbatranirii.

Pentru a ajuta corpul sa produca colagen, poți consuma alimente de origine animala sau din plante cu continut ridicat de colagen, dar și fructe și legume bogate în vitamine și minerale.

Dacă nu îți plac alimentele din lista de mai sus, aminteste-ti ca mai ai și alte opțiuni. O dieta plina de alimente bogate in proteine, fie din plante fie de origine animala, pot ajuta la furnizarea acestor aminoacizi critici.

Alți nutrienți care ajută procesul de producere a colagenului includ zincul, vitamina C și cuprul. Deci, fructele și legumele bogate în vitamine și minerale sunt, de asemenea, benefice pentru piele.

fructe si legumeEste important de reținut că, deși studiile mici, limitate au arătat anumite beneficii ale consumului de colagen, nu este clar dacă aceste beneficii ar fi apărut si prin consumul oricarui tip de proteine si mentinerea unei diete sanatoase, in general.

De asemenea, deoarece colagenul nu poate fi absorbit și este descompus în aminoacizi atunci cand este consumat, nu este garantat faptul ca prin consumul de colagen, se va produce mai mult colagen in corp.

Pentru a obține rezultate cat mai bune, stai departe de carbohidratii rafinati si zahăr, deoarece pot provoca inflamatii si pot deteriora colagenul.

Ce se intampla cand scade nivelul de colagen?

Este benefic colagenul pentru piele și păr? Producția de colagen din organism scade dramatic odată cu înaintarea în varsta. Cand se intampla asta, se reduce elasticitatea pielii. Acest lucru duce la deteriorarea pielii și apariția ridurilor.

Scaderea nivelului de colagen poate duce, de asemenea, la tendoane și ligamente rigide și mai puțin flexibile, la slabirea muschilor, dureri articulare, osteoartrita și probleme gastro-intestinale.

Nivelul scăzut de colagen poate încetini creșterea părului și poate duce la subtierea acestuia.

Care sunt beneficiile pentru sanatate ale unei diete cu colagen?

Susținătorii dietei cu colagen afirma ca aceasta poate avea multe beneficii pentru sanatate, inclusiv:

par lung dieta cu colagen

  • Imbunatateste tonusul pielii
  • Reduce caderea parului
  • Imbunatateste calitatea somnului
  • Ajută la construirea muschilor puternici
  • Promoveaza sanatatea oaselor
  • Întărește sistemul imunitar
  • Detoxifica organismul
  • Crește durata de viata
  • Restabileste sanatatea sexuala si hormonala
  • Promoveaza sanatatea oaselor
  • Ajută la controlul greutatii

Deși multe dintre aceste afirmații nu au fost dovedite stiintific, recomandările generale privind dieta conțin adesea multe alimente recomandate de un dietetician pentru o dieta sanatoasa.

Care sunt dezavantajele unei diete cu colagen?

Se pare ca exista putine dezavantaje ale unei diete cu colagen (excluzand suplimentele). Cu toate acestea, exista cateva dezavantaje, cum ar fi:

  • Reacții alergice la alergeni potențiali, cum ar fi crustacee sau oua;
  • Arsuri la stomac;
  • Unii oameni se plang de faptul ca se simt prea plini;
  • Prea mult colagen poate duce la ingrosarea pielii și deteriorarea organelor.

Sunt sigure suplimentele cu colagen?

Majoritatea suplimentelor cu colagen sunt supuse hidrolizei pentru a forma colagen hidrolizat care-l face mai ușor de absorbit si-l transforma in tablete, capsule sau pudra.

Ingerarea a mai mult de 20 grame de colagen pe zi poate fi dăunătoare, conform unor dieteticieni. Inainte de a utiliza un supliment, vorbește cu un medic.

Write a Comment

view all comments

Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *