Complex vitamina B – beneficii pentru sănătate și alimente recomandate

Complex vitamina B este compus din 8 vitamine B:

  • B1 (tiamină)
  • B2 (riboflavină)
  • B3 (niacină)
  • B5 (acid pantotenic)
  • B6 (piridoxină)
  • B7 (biotină)
  • B9 (acid folic)
  • B12 (cobalamină)

Toate aceste vitamine esențiale contribuie la funcționarea corectă a corpului.

Complex vitamina B beneficii

Vitaminele B joacă un rol vital în menținerea sănătății și bunăstării generale. Fiind elemente constitutive ale unui corp sănătos, vitaminele B au un impact direct asupra nivelurilor de energie, a funcției creierului și a metabolismului celular.

Complexul de vitamina B ajută la prevenirea infecțiilor și la susținerea:

  • Sănătății celulelor
  • Creșterea numărului de globule roșii din sânge
  • Creșterea nivelului de energie
  • Vedere bună
  • Funcție sănătoasă a creierului
  • Digestie bună
  • Apetit sănătos
  • Funcție nervoasă adecvată
  • Sănătate cardiovasculară
  • Tonus muscular

Vitaminele B sunt deosebit de importante pentru femeile gravide și care alăptează. Aceste vitamine ajută la dezvoltarea creierului copilului și reduc riscul de malformații congenitale.

complex vitamina B femeie insarcinataIar pentru femeile însărcinate, vitaminele B pot crește nivelul de energie, pot ameliora greața și pot reduce riscul de a dezvolta preeclampsie.

Se crede că vitaminele B cresc nivelul de testosteron la bărbați care scade, în mod natural, odată cu vârsta. De asemenea, pot ajuta bărbații să-și construiască masa musculară și să aibă mai multă forță. Cu toate acestea, nu există studii care să susțină aceste afirmații.

Complex de vitamina B – cantitatea zilnică recomandată

Cantitatea zilnică recomandată din fiecare vitamină variază.

Pentru femei, aportul zilnic recomandat este:

  • B1 – 1.1 miligrame (mg)
  • B2 – 1.1 mg
  • B3 – 14 mg
  • B5 – 5 mg
  • B6 – 1.3 mg
  • Biotină – 30 micrograme (mcg)
  • Acid folic – 400 mcg
  • B12 – 2.4 mcg

Pentru bărbați, aportul zilnic recomandat este:

  • B1 – 1-2 mg
  • B2 – 1.3 mg
  • B3 – 16 mg
  • B5 – 5 mg
  • B6 – 1.3 mg
  • Biotină – 30 mcg
  • Acid folic  400 mcg
  • B12 – 2.4 mcg

Vârsnicii și femeile însărcinate necesită cantități mai mari de vitamina B. Medicul poate oferi informații despre dozare în funcție de nevoile individuale.

varstniciAnumite afecțiuni pot împiedica corpul să absoarbă în mod corespunzator vitamina B.

Ar trebui să discuți cu medicul despre aportul de vitamina B dacă suferi de boala celiacă, HIV, boala Crohn, alcoolism, afecțiuni ale rinichilor, artrita reumatoidă, colită ulcerativă, boala inflamatorie a intestinului.

Cum îți poți da seama dacă ai un deficit de vitamina B?

Majoritatea oamenilor își iau doza necesară de vitamine B prin consumul unei diete echilibrate. Cu toate acestea, există riscul ca unii să aibă un deficit. Simptomele deficitului de vitamina B includ:

  • iritații ale pielii
  • fisuri în jurul gurii
  • piele solzoasă pe buze
  • limbă umflată
  • oboseală
  • slăbiciune
  • anemie
  • confuzie
  • iritabilitate sau depresie
  • greață
  • crampe abdominale
  • diaree
  • constipație
  • amorțeală sau furnicături la picioare și mâini

Dacă ai oricare dintre aceste simptome, fă-ți o programare la medic.

Deficit de vitamina B – riscuri pentru sănătate

Dacă ai deficit de vitamina B este posibil să ai o serie de simptome, în funcție de vitmainele B care îți lipsesc.

probleme digestive

Dacă nu este tratată, acest deficit ar putea crește riscul de a dezvolta:

  • anemie
  • probleme digestive
  • afecțiuni ale pielii
  • infecții
  • neuropatie periferică

Deficitul de vitamina B12 poate crește riscul de tulburări neuropsihiatrice. Cercetătorii investighează, de asemenea, rolul său în hiperhomocisteinemie și ateroscleroză.

Bebelușii născuți de femeile cu deficit de acid folic în timpul sarcinii sunt mai predispuși la malformații congenitale.

În ce alimente se găsește complexul de vitamine B?

O mulțime de alimente conțin complexul de vitamina B, ceea ce înseamnă că este ușor să-ți iei doza necesară din dietă. Cel mai bine este să-ți iei vitaminele B dintr-o mare varietate de surse alimentare. Acest lucru te ajută să-ți asiguri doza necesară din fiecare vitamină.

complex vitamina B alimente sanatoasePoți găsi vitamina B în lapte, brânză, ouă, ficat și rinichi, carne (de pui, carne roșie), pește (ton, macrou, somon), crustacee (stridii, scoici), legume de culoare verde închis (spanac și varză), legume (sfeclă, avocado și cartofi), cereale integrale, fasole, nuci și semințe, fructe (citrice, banane și pepene verde), produse din soia, germeni de grâu, drojdie).

Sunt necesare suplimente alimentare?

Majoritatea oamenilor își iau suficiente vitamine B din dieta lor. Nu este necesar să iei un supliment, cu excepția cazului în care medicul confirmă că ai un deficit de vitamine B. El îți poate spune dacă trebuie să iei un anumit supliment.

Este posibil să ai nevoie de suplimente dacă:

  • Ai peste 50 de ani
  • Ești gravidă
  • Ai anumite afecțiuni cronice
  • Urmezi o dietă vegetariană
  • Urmezi o dietă vegană

Citește eticheta cu atenție și urmează instrucțiunile date de producător. Dacă ai întrebări legate de doză, discută cu medicul.

Aport excesiv de complex de vitamina B

Este puțin probabil să-ți iei o doză prea mare de complex de vitamina B din alimente. Asta pentru ca vitaminele B sunt solubile în apă. Ceea ce înseamnă că nu sunt depozitate în corpul tău, ci sunt excretate în urină.

Este, de asemenea, puțin probabil să obții prea multă vitamină B dacă iei orice supliment alimentar conform instrucțiunilor.

suplimente alimentareAcestea fiind spuse, supradozajul este posibil mai ales dacă iei un supliment fără a primi un diagnostic de deficit de la medic.

Simptomele unui supradozaj de vitamine B includ:

  • Sete excesivă
  • Afecțiuni ale pielii
  • Vedere încețoțată
  • Crampe abdominale
  • Greață
  • Vărsături
  • Urinare frecventă
  • Diaree
  • Înroșirea pielii

Dacă te confrunți cu simptome ale unui supradozaj de vitamine B, cere ajutorul medicului.

De asemenea, ar trebui să te adresezi medicului dacă vrei să iei suplimente fără a avea un diagnostic de deficit. Consumul de complex de vitamina B pe termen lung poate duce la deteriorarea nervilor. Acest lucru ar putea duce la pierderea controlului asupra mișcărilor corporale.

Unele suplimente pot interacționa cu anumite afecțiuni subiacente și medicamente, deci este important să discuți cu medicul.

De asemenea, ar trebui să mergi la medic dacă crezi că este posibil ai ai deficit de vitamine B. Acesta te poate ajuta să găsești cauzele simptomelor si, dacă este necesar, îți va recomanda diferite modalități de a crește aportul de vitamine B.

Sursa: healthline.com

Write a Comment

view all comments